Aktuális!

 

Debreceni Csali HE. horgászversenyei 2022. évben

----------------------------------------

 

 

 

Táskák, botttartók, zsákok
Bottartók, rood pod
Bottartók
Görgők
Rood Pod kiegészítők
Rood Pod
ÚJ TERMÉK !
Ajándék tárgyak
Damilok, zsinórok, előkék
Bojlis előke
Feeder
Monofil pontyozó
Fonott
Előke
Pergető
Match
Távdobó
Orsók
Univerzális
Match
Multiplikátor
Harcsázó
Harcifékes
Bolognai
Pergető
Legyező
Feeder
Távdobó
Elsőfékes
Léki
Nyeletőfékes
Hátsófékes
Csónak, csónak motor,etető hajó
Forgók,kellékek, aprócikkek
Ágyak, székek, hálózsákok
Ágyak
Kiegészítők
Székek
Hálózsák
Havi akciók
Sátrak, ernyők
Sátrak
Ernyők, sátras ernyők
Sátor kiegészítők
Ólmok, etető kosarak
Etető kosarak
Ólmok
Etetőanyagok
BetaMix
SpecialMix
TímárMix
Haldorádó
Bázis Mix
Fluo Energy
Standard
Gold Feeder verseny
Junior
TopMethod
Fermentix
MarosMix
BETAINOS
Basic
EA Record 2000
Special
Extra
XXL
Gyártók
Horogcsalik
Konzerv horogcsalik, kukoricák
Techno csalik
Száraz horogcsali
Horog paszták
Műanyag csalik
Adalék, aroma, dip
SpecialMix
BigCarp
CarpZoom
MarosMix
SBS
CarpAcademy
Van den Eynde
Haldoradó
Aromák
Dipek
Lámpák
Fejlámpák
Kézilámpák
Camping lámpák
Úszók
Dobozok, ládák
Magvak, magmixek
CarpZoom
MarosMix
Haldoradó
Ruházat
Nadrág, póló, mellény
Csizma, bakancs, papucs
Kesztyű, zokni
Sapkák
Napszemüveg
Esőruha, Thermo ruha
Horgok
Bojlis
Szakáll nélküli
Előkötött
Békés halas
Kétágú
Bojlis előkötött
Háromágú
Egyágú rablós
Horogélező
Botok
Pergető
Harcsázó
Rakós
Feeder
Spod
Legyező
Teleszkópos
Surf
Léki
Bolognai
Spicc
Match
Drop Shot
Bojlis
AKCIÓ
Merítő, haltartó hálók, pontymatracok
Merítő nyél
Pontymatrac
Merítő fejek és kellékei
Haltartó hálók
Merítő hálók, mérő hálók
Bojlik, pelletek
Tímár
CarpAcademy
SBS
CarpZoom
Dynamite baits
Haldorádó
Pellet
Bojli
Kapásjelzők
Egyéb
Elektromos
Műcsalik
Plasztik csalik
Villantók
Ottó bácsi villantói
Woblerek
Norizi
Yo-Zuri
Frenetic
Speciális/egyéb műcsalik

Kosár

A kosár üres

 

Röviden

                                                                                  -Tájékoztató az állami horgászvizsgáról

- Horgász vizsga tananyag

- Horgász vizsga időpontok 2018

- Fogási naplók leadási határideje 

2018. február 28.    

 

 

PV TV

 

Hogy, mi a horgászat?

 

Szolunáris tábla 2022.

 

Facebook

 

Túrista állami jegy

Egy felületen megtalál mindent,

ami a 90 napos

turista állami horgászjegy

kiváltásához szükséges!

- állami turista horgászjegyhez

szükséges tananyag

- online kitölthető vizsga

- horgászjegy igénylése

- bankkártyás fizetés

 
 
 

Jó tudni

 TÉLI ÜNNEPEK

katt a képre

Hírek

Nyakunkon a busa

Hiába röppennek fel időről időre híresztelések, hogy fogy a busa a Balatonból, ez sajnos nem igaz, sőt, az ellenkezője jobban közelít a valósághoz. A szovjet műtrágyák böszme örökségének története és ijesztő jövője a magyar és nemzetközi vizeken.

A balatoni busaóriások igazi állatorvosi lovak. Pontosabban halak. A busa íze sohasem fogja felkelteni a csúcsgasztronómia érdeklődését, a gyérítéskor begyűjtött 15 kilós vagy még nagyobb példányok drámaian rossz kihozatala (30%) és az előállítási költségek sem tehetik elég olcsóvá ahhoz, hogy tömegek kössenek ésszerű kompromisszumot a nagy tömegben fogyasztott brojlercsirkénél feltétlenül egészségesebb busahús irányába.

Busa és busa sem egyforma

Hazánkban nemcsak a Balatonban, de a tógazdaságokban is élnek busák. Ezek 2-3 kilósan kerülnek piacra, táplálásuk lényegében nem kerül pénzbe, ezért kedvezőbb áron és kedvezőbb kihozatallal értékesíthetők. 

Mit keres a Balatonban egy kínai folyami hal?

Az ötvenes-hatvanas években a mezőgazdasági termelés szovjet piac által diktált hozamnövekedését a szovjet piacról érkező olcsó műtrágyákkal oldották meg. Ez a túlműtrágyázás a Balaton környéki vízgyűjtő területeket sem kerülte el, a szer a Balatonba mosódott, ahol tápanyag-növekedést jelentett a növényvilágnak. Ez a balatoni tápláléklánc felerősödését okozta. Megnőtt a fitoplankton- (alga) és a zooplankton-állomány is, és elvitte a Balaton vízminőségét egy – turisztikai szempontból, amely kristálytiszta vizet követel – nem kívánatos irányba – tudjuk meg Füstös Gábortól, a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt. vezérigazgatójától.

A magyar faunának nincsen planktonevő halfaja. Minden hal eszik planktont ivadékkorában, és a kifejlett halak is fogyasztanak, de nem kizárólagos táplálékként – a busának viszont ez a kizárólagos tápláléka. Ez volt a fő indoka a balatoni busatelepítésnek 1972 és 1984 között. Lényegében víztisztítási feladattal került 289 tonna fehér (Hypophtalmichthys molitrix) és pettyes (Aristichthys nobilis) busaivadék a tóba. A Balatoni Limnológiai Intézet elemzése szerint mindez a víztisztaság szempontjából eredménytelen akció volt.

A víz azóta más tényezőknek köszönhetően – például a parti települések alácsatornázásával és a műtrágyázás megszűnésével elzárták az extra tápanyagcsapot – kitisztult, a busa pedig itt maradt, és táplálékkonkurense lett az őshonos, gazdasági szempontból is értékesebb fajok ivadékainak.

289 tonnából 3000 tonna

A becslés szerint ma a Balatonban 3000 tonna busa él, és a tudomány a mai napig nem tud megegyezni abban, hogy szaporodnak-e a tóban, vagy nem. Az ugyanis, hogy többen vannak, mint a betelepített egyedek, illetve, hogy a kormeghatározás alapján egyértelműen ezek a példányok nem maguk a behozott halak, még nem jelent szaporodást.

Én úgy gondolom, hogyha nem is évente, mint az őshonos halfajok, de vannak olyan hidrometeorológiai helyzetek, amikor a busa képes leívni a Balaton vízrendszerében – mondja Füstös Gábor. 

A busa eredeti élőhelyén, a Távol-Keleten egy meleg folyóvízi hal, ugyanis nagyon meleg kell neki az íváshoz. Összehasonlításképpen: a ponty, a compó vagy a harcsa 20-21 fokos, míg a busa 23-24 fokos vizet igényel. A hazai halak levélre vagy sóderes altalajra ikráznak, de a busa, mint folyóvizi hal, lebegő ikrát rak, amelynek a kikelésig lebegni kell, ha nincs áramlás, akkor bizony elpusztul. Tehát a megfelelő hőmérsékletet és áramlást figyelembe véve, 3-5 évente alakulhat ki egy olyan év, amikor eredményesen leívhat – tette hozzá a vezérigazgató. Ez azonban kevés lehet a busaállomány pótlódásához, ehhez emberi felelőtlenség is kell.

Az utánpótlást tehát nemcsak a busa maga, hanem mi is biztosítjuk. A Balaton vízgyűjtő területén ugyanis vannak tógazdaságok, ahol tartanak busát. A folyóvízi busa ivadékkorában hajlamos szökni, így kerül a tóba, ahol nincs természetes ellensége (a busa nyíltvízi, vízfelszíni hal, a harcsa part menti és fenéki ragadozó).

Máshol is bemosódott, van is vele baj

Az USA-ban egy áradáskor egy haltelepről mosódtak a busák a Mississippi és Minnesota folyókba, ahol olyan mértékben elszaporodtak, hogy a halállomány jelentős részét mára a busa adja. A probléma méretét érzékelteti, hogy elektromos kerítést építettek, hogy a halak ne jussanak el a Nagy-tavak rendszerébe, de ettől függetlenül már ott is találtak rájuk utaló DNS-nyomokat.

 A gyérítés reménytelensége

A busa a horgászcsalit nem veszi fel, ezért a Balatonba lerakott, állított hálókkal, ún. nyakzóhálókkal halásszák, amelyek lyukmérete átengedi a kisebb méretű nemes halakat, csak a fejjel beleúszó, majd kopoltyúnál beleakadó 15 kilós vagy nagyobb példányokat fogja meg. A busagyérítés a Balatoni Halgazdasági Nonprofit Zrt kiemelt közfeladata, amelyet – a süllők fogasok ívási idejét és a turisztikailag kiemelt időszakokat kivéve – egész évben, folyamatosan végez. De ez a számok tükrében már nem hangzik ilyen jól.

A becslések szerint ma mintegy 3000 tonnányi busa lehet a Balatonban. Mi évente 140-150 tonnát halászunk ki, és 50 tonna körüli a természetes elhullás. Viszont ha a 3000 tonna éves tömeggyarapodása csak tíz százalék is, akkor az év végére már 3300 tonna, és ebből csak 200-at halásztunk le. És akkor a beszökést, a szaporodást nem is számoltam, tehát lehet, hogy a darabszámegyenleg a gyérítés ellenére növekszik – foglalja össze Füstös Gábor.

A kiemelt mennyiség ráadásul ráfizetést termel: a társaság állami cég, alkalmazottai teljes bérre vannak bejelentve, az értékesítés legális csatornákon keresztül történik, ráadásul a busa testtömegének csupán 30 százaléknyi része hasznosítható, hiszen hatalmas a feje, és a növényevő életmód miatt hosszú a bélrendszere. Tehát egy kilónként kb 300-400 forintos önköltséggel 200 forintos önköltségen kihalászott, bruttó élősúlyban 10 kilós halból itt marad nekem 3 kg hús, ami így, rögtön, az indulásnál ezer forintba, vagy még többe kerül. Ennyiért nemcsak brojlercsirkét, hanem szálkátlan színhúst is lehet kapni, és ugye kapok, de vagyunk olyan tudatos vásárlók, hogy inkább a természetes vízből származó halhúst vegyük meg helyette? – teszi hozzá.

A halászat intenzitását a tó egyéb érdekei – turizmus, vitorlázás, sporthorgászat… – és az anyagi erőforrások korlátai miatt nem lehet fokozni. 2011-ben meghirdették az Egye ki a busát a Balatonból programot, de ez egyelőre nem vezetett látványos eredményre.

És ha elengednénk a Balaton kezét?

A természet a legtöbbször meggátolja a túlszaporodást, és ha másképpen nem, végül egy-egy betegséggel leszabályozza a rendszert. De. Ez működne, ha a Balaton elszigetelt rendszer lenne, de itt van százféle emberi haszonvétel – turizmus, vitorlázás, sporthorgászat… – így nem lehet akként kezelni.

Elég arra visszaemlékezni, hogy a kilencvenes években az angolnapusztulás milyen tömeghisztériát váltott ki, pedig akkor volt mondjuk öt darab kétkilós hal a strandon. Busapusztulás esetén ott lenne öt darab ötvenkilós állat. Mit szólnának ehhez a strandolók? És persze vízszennyezés szempontjából sem megengedhető, ha a Balatonban ott bomlik a sokszor ötven kiló fehérje. Ezt nem lehet a természetre bízni – ábrándít ki minket egy jó kis busazombi-apokalipszisből Füstös.

forrás:origo